maandag 19 maart 2012

Nog eens een (onverwachte) ouderwetse vangst...

Door Paul Verlinden

Nog 3 weken en de eerste open wedstrijd van 2012 wordt op de Steenberg gevist. De wedstrijd zit ondertussen, op enkele plaatsen na vol.
Met het betere weer in zicht, op maandag toch maar eens castermaden gekocht en in de loop van de week mooie portie casters van gemaakt voor de geplande visdag op zondag.
De weersvoorspelling voor zondag zag er echter niet fraai uit. Toch maar de wekker gezet om 7u30 en toen die afliep eerst maar even aan de venster gekeken of het niet regende. Gelukkig was het droog, anders was ik even terug in bed gestapt. 
Na een snel ontbijt vlug wat feedervoer gemaakt (normaal maak ik dit altijd de dag ervoor al vochtig, wat meestal beter is voor de feedervisserij).
Op de Steenberg aangekomen een plaatsje uit de wind gezocht. Met de ZW-wind leek me nr. 50 een ideale plek, alhoewel toch wel wat wind zat vanuit de doorvaart.
Om 9u15 had ik alles klaar staan en kon ik beginnen met voeren. Ik had me twee feeders klaar gemaakt op dezelfde lengte (ongeveer 27 meter). Na een pot of 8 aangevoerd te hebben, een ondereindje eraan met 3 maden en een caster. Ik zag het eerlijk gezegd niet direct een goede visdag worden en ging ondertussen met de andere feeder eens proberen of de plaatsen tussen nr. 46 en nr. 50 zeker nog goed waren om in het wedstrijdparcours mee te nemen op 7 april. (na de winter ben je er nooit zeker van, met al die werken in de buurt)
Terug op mijn visplaats aangekomen zag ik de feedertop al krom staan. Meteen een hele zware vis die me jammer genoeg een meter of 10 uit de kant los kwam. Maar ik kreeg wel meteen vertrouwen op mijn eerste visdag van dit jaar. Terug een paar nieuwe maden en een caster op de haak en binnen de 3 minuten had ik alweer een mooie beet. Een brasem van ongeveer een 2 kg was meteen mijn eerste vis van 2012. Ik kon het zelf nauwelijks geloven, maar de ene na de andere zware brasem trok mijn top krom. Na 4 uur vissen stond mijn teller al op 30, met een gewicht van rond de 50 kg. Bovendien had ik zeker 10 brasems gelost en nog een aantal zelfs door mijn ondereind heen (0,14 mm).
Na 4,5 uur vissen begonnen de beten iets minder fel te worden en waren plots een aantal mooie voorns die zich lieten verschalken. Die lieten zich toch wel moeilijker vangen (misschien had ik ook wel mijn materiaal iets moeten aanpassen).
Na 5,5 uur vissen had ik mijn voer helemaal opgebruikt. Ik had toen 39 vissen op mijn teller staan, waarvan 34 mooie brasems (wel enkele erbij van rond de 3 kg).
Heel wat kijklustige vissers hebben er zondag wel weer zin in gekregen....
Als voer gebruikte ik een mengeling van Geers produkten: Absolute (donkere), Skimmermix, Tuurkes Big Bream en Coprah Melasse. Aan het water Tuurke 007 toegevoegd.


Die grote brasems zitten er toch nog wel, maar de dagen dat deze massaal bijten zijn de laatste jaren eerder uitzonderlijk. Er waren trouwens al heel wat brasems met paaiuitslag bij.
In het voorjaar kan het met de visserij alle kanten op, de ene dag vang je goed en de andere dag krijg je zelfs helemaal geen beet. Met de voorjaarswedstrijd van 7 april zal het ook afwachten zijn. Vorig jaar hadden de vissen een echte slechte dag, maar we hebben in april ook al echt goede viswedstrijden gehad.
In Nederland werd er in het weekend op het Julianakanaal in Roosteren overigens ook vrij goed gevangen. Hier wordt al getraind voor het Limburgs Kampioenschap op 14 april.


Hopelijk gaan we een uitstekend visjaar tegemoet, maar er is een gezegde: één zwaluw maakt nog geen lente... en dat zullen we maar onthouden